منتدى جامعة جنوب الوادى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

باتشوكا المكسيكي يهزم الأهلي فى مبارة مخيبه لامال جماهير الاهلى

moftax
حوده
6 مشترك

باتشوكا المكسيكي يهزم الأهلي فى مبارة مخيبه لامال جماهير الاهلى Empty باتشوكا المكسيكي يهزم الأهلي فى مبارة مخيبه لامال جماهير الاهلى

مُساهمة من طرف حوده السبت ديسمبر 13, 2008 11:36 am

طوكيو - قلب باتشوكا المكسيكي الطاولة علي النادي الأهلي في كأس العالم للأندية بعدما حول هزيمته في الشوط الأول بنتيجة 0-2 إلي فوز كبير بنتيجة 4-2 بعد وقت اضافي في دور الثمانية للبطولة.

احرز هدفي الاهلي كل من فاوستو بنتو مدافع باتشوكا بالخطأ في مرماه في الدقيقة 28 والانجولي امادو فلافيو في الدقيقة 45 فيما احرز هدفي باتشوكا كل من لويس مونتيز في الدقيقة 47 وكريستيان خيمينيز في الدقيقة 73.

وسيلتقي باتشوكا في الدور قبل النهائي للبطولة مع فريق ليجا ديبورتيفو الاكوادوري، فيما سيلتقي الاهلي علي المركز الخامس والسادس مع الخاسر من مباراة جامبا اوساكا الياباني واديليد يونايتد الاسترالي.

بداية الشوط الاول جاءت حذرة للغاية من الفريقين، واكتفي اللاعبون بتمرير الكرة في وسط الملعب دون ان يفكر احدهما في تهديد مرمي الاخر في اول 10 دقائق من اللقاء.

وجاءت الدقيقة 13 لشتهد اول هجمة لها رائحة الخطورة عندما مرر محمد ابوتريكة كرة بينية لمحمد بركات الذي كاد ان يخطف هدفا الا ان تدخل الحارس ميجويل كاليرو حال دون ذلك.

بعد هذه الهجمة، انتقلت دفة اللقاء تماما لصالح الفريق المكسيكي الذي استحوذ علي منطقة نصف الملعب وكاد ان يتقدم بالهدف الاول في الدقيقة 17 عن طريق كريستيان خيمينيز الذي اطلق تصويبة قوية من مسافة 35 ياردة ولكن امير عبدالحميد تمكن من التصدي لها بثبات.

ثم عاد عبدالحميد في الدقيقة 24 لينقذ مرمي الاهلي من انفراد صريح لبرونو ماريوني الذي سدد في جسد الحارس المصري.

شعر لاعبو الاهلي بالحرج بعد الهجمتين المكسيكيتين واندفعوا في هجمة سريعة في الدقيقة 25 عن طريق ابوتريكة الذي كسر مصيدة تسلل باتشوكا ولكنه فضل التسديد بدلا من التمرير لتصطدم بارجل مدافعي باتشوكا.

وفي الدقيقة 28، يكسر ابوتريكة مصيدة تسلل باتشوكا للمرة الثانية وينفرد بالمرمي من الجهة اليسري ويمرر كرة عرضية تصطدم بأرجل بنتو لتغير اتجاها وتدخل المرمي.

اعطي الهدف الثقة للاعبي الاهلي الذين كاد ان يخطفوا الهدف الثاني في الدقيقة 38 عن طريق بركات الذي تلقي تمريرة رائعة من امادو فلافيو ولكن لسوء الحظ لم يصل بركات للكرة لتذهب الي كاليرو.

وفي الدقيقة الاخيرة للشوط، ينظم الاهلي هجمة رائعة بدات من عند امير عبدالحميد لتصل الكرة الي ابوتريكة الذي يستلمها بشكل رائع ويمررها لبركات المنفرد من الجهة اليمني الذي بدوره يمررها الي فلافيو الذي لا يجد ادني صعوبة في اسكانها الشباك محرزا الهدف الثاني للفريق المصري.

بداية الشوط الثاني جاءت سريعة للغاية من الفريقين، ففي الدقيقة 46 الغي الحكم المساعد هدفا ثالثا للاهلي احرز بركات بداعي التسلل.

بعدها بدقيقة واحدة، تمكن باتشوكا من تقليص النتيجة باحرازه الهدف الاول عن طريق مونتيز الذي سدد كرة مباشرة من الجهة اليمني مرت من دفاع الاهلي وحارسه لتدخل المرمي.

بعد الهدف تراجع الاهلي تماما للدفاع مما اعطي الفرصة لباتشوكا لشن المزيد من الهجمات والحصول علي ضربات حرة من علي حدود منطقة الجزاء والتي تمكن من احدها خيمينيز من ادراك هدف التعادل في الدقيقة 73 من تسديدة رائعة مرت الي يمين امير عبدالحميد.

كان بإمكان باتشوكا انهاء المباراة في اكثر من مناسبة، كانت ابرزها تلك التي سنحت لبرونو ماريوني في الدقيقة 87 عندما سدد كرة قريبة ولكن البديل احمد صديق اخرج الكرة من علي خط المرمي تماما.

وفي الشوط الثالث الاضافي، تمكن دانيال الفاريز احراز الهدف الثالث للفريق المكسيكي في الدقيقة 98 عندما استغل الكرة المرتدة من دفاع الاهلي ليسددها في المرمي بنجاح.

ثم اكمل المتألق خيمينيز الرباعية في الدقيقة 110 بعدما استغل خطأ دفاعي من وائل جمعة لينفرد لاعب باتشوكا بالمرمي ويتمكن من احراز الهدف الرابع.
حوده
حوده
عضو نشيط
عضو نشيط

باتشوكا المكسيكي يهزم الأهلي فى مبارة مخيبه لامال جماهير الاهلى Empty رد: باتشوكا المكسيكي يهزم الأهلي فى مبارة مخيبه لامال جماهير الاهلى

مُساهمة من طرف moftax السبت ديسمبر 13, 2008 4:32 pm

والله حرام الاهلى يوصل لليابان ويتهزم الهزيمة الفظيعة دى بس برضه منزعلش لان الكورة فيها مكسب وخسارة وكويس ان النتيجة وصلت لكده وعاد الاهلى بخفى حنين Rolling Eyes
moftax
moftax
عضو جديد
عضو جديد

باتشوكا المكسيكي يهزم الأهلي فى مبارة مخيبه لامال جماهير الاهلى Empty رد: باتشوكا المكسيكي يهزم الأهلي فى مبارة مخيبه لامال جماهير الاهلى

مُساهمة من طرف Dryasser7879 السبت ديسمبر 13, 2008 6:03 pm

شاهدت المباراة حتى نهاية الشوط الثانى بسبب موعد العمل
وتوقعت فى حالة لعب اضافى انهيار الاهلى تماما بسبب الضعف الواضح فى اللياقة البدنية الذى ظهر طوال الشوط الثانى على اللاعبين وهو العيب الخطير فى مباريات الاهلى الاخيرة
Dryasser7879
Dryasser7879
Admin

مُساهمة من طرف عاشقة جنات السبت ديسمبر 13, 2008 7:07 pm

انا مشفتش المباراة بس انت عامل ليها تحليل حلو خالص

ومش عارفة اقول اى حاجة عن الهزيمة
عاشقة جنات
عاشقة جنات
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الأحد ديسمبر 14, 2008 7:08 am

بص يا حوده , فى وحهة نظرى واللى انا شايفه وشايفاه ناس كتييير , سبب هزيمه الاهلى الأتى

1- اول حاجه الياقه البدنيه للعيبه الاهلى واظن كله شاف حاله لياقه لعيبتنا ولا لعيبه باتشوكا لاخر الماتش .

2-عدم توفيق مانويل جوزيه فى التغييرات , ومش هعلق عليها عشان اكيد كانت واضحه قدامكم مين طلع ومين نزل .

3- انا كنت حاسس ان لعيبه الاهلى بتلعب وهى خايفه يعنى ببساطه بيلعبوا تحت ضغط نفسى.بس على فكره السببين الاوليين هما السبب الرئيسى لهزيمه الاهلى وفى رايى الشخصى اللعيبه لياقتها كانت بايظه كيك فى الشوط التانى وببساطه احنا لعبنا شوط واحد بس وطبعا هو الشوط الاول , والشوط التانى بتشوكا هو اللى كان نسبه الاستحواز الاكبر على الكوره .

4- ليا وقفه بعد اذنكم مع التحكيم , الحكم ازاى ما يحسبشى فاول ابو تريكه اللى قدام خط ال18 , ويديله انظار وكمان فى كام كوره تانيه محبهومشى زى كوره جيلبيرتو اللى على الناحيه الشمال , لما فتح اسبرنت بالباك اليمين بتاع بتشوكا وعمل معاه فاول واضح ومع ذلك محسبشى حاجه ومشى الكوره عادى .
ومدرب باتشوكا عرف يستغل تغيراته صح , وعرف يضيق على لعيبه الاهلى فى الشوط التانى , ويخنق على نص الملعب , وبكده هو عرف يضرب الاهلى ضربه قاتله , وحقق التعادل فى الشوط التانى , واحرازه الهدفين فى الوقت الاضافى وعلى فكره لعيبه الاهلى حصلها حاله من الياس بعد الهدف التالت واظن ده كان واضح لدرجه ان انا شفت بعينى احد لعيبه الاهلى بس مخدتش بالى مين هو واقف برا خط ال18 على الناحيه اليمين بيتفرج على الكوره . وباقى الاهداف سببها ثغرات قاتله لدفاع الاهلى .

5- عمنا امير على الرغم انه عمل ماتش كويس وادى اداء مرضى , الا انه برده مش هقول انه لا يسال عن الهدف التانى , الفاول اللى اتشاتت من برا ال18 , عشان هو معرفشى يظبط الحيطه كويس وكمان الكوره كانت فى زاويته , ومع احترامى الشديد لامير عبد الحميد, الحضرى لو كان فى الكوره دى اعتقد مكنتش دخلت فيه , لان عصام كان صمام امان لفرقته وبالذات لليبرو و الدفينسات , لانهم بيلعبوا وهما عندههم اطمئنان كبير على المرمى, ثانيا الخبره تفرق فرق كبير فى الماتشات الكبيره اللى زى كده خاصه فى بطوله العالم للانديه .

وهى دى وجه نظرى يا شباب فى سبب هزيمه الاهلى , ويريت اى حد عنده حاجه يضيفها يمكن انا اكون نسيت حاجه او فى حاجه انا مش واخد بالى ليها .
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الأحد ديسمبر 14, 2008 7:19 am

وفى الاول وفى الاخر ده الفوز ده توفيق من عند ربنا , واحنا بنشكر لعيبه الاهلى على اللى عملوه وبقول للاهلى مهما حصل ومهما كان انت الاهلى وانت الكبير , ومهما حصل ليك يا اهلى انا برده اهلاوى وافخر بانى اهلاوى .
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف vianouse الأحد ديسمبر 14, 2008 8:14 am

مشكور حوده على التوبيك انا والله كنت عاوز اكتب التوبيك مقدرتش بصراحة من الكارثة دى

بس أنا من وجهة نظرى فى اسباب كتير للهزيمة زى ماقال حيبن بس فى سبب يمكن مزكرهوش او انا حاسة

وهو الغرور لعيبة الاهلى اتغرت بعد الهدفين المبكرين

وشكرا مع فينوس من محبى الزمالك
vianouse
vianouse
ViP
ViP

- مواضيع مماثلة