منتدى جامعة جنوب الوادى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الشباب والمعاكسات

الفقير الى عفو ربه
Emmy
عاشقة جنات
bobs_ho
محمد عادل
captin_hema4
الـ موناليزا
حسين صبرى
12 مشترك

صفحة 1 من اصل 3 1, 2, 3  الصفحة التالية

الشباب والمعاكسات Empty الشباب والمعاكسات

مُساهمة من طرف حسين صبرى الثلاثاء أبريل 21, 2009 10:20 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

الصلاه والسلام على اشرف الخلق وخاتم النبيين سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والسلام عدد انفاس الخلائق الى يوم الدين واله وصاحبه وسلم

اما بعد

لقد هالنى الكثيير مما اراه يحدث - فى المجتمع الاسلامى , بل العربى على وجه العموم - من انتشار المعاكسات من قبل الشباب والفتيات بصوره مخجله , مذريه تقشعر منها اصحاب العفه وتخجل منها الفطره البشريه السليمه , لوكن قبل الخوض فى الموضوع دعونا نتحدث سويا عن اسباب انتشار هذه الافه القذره بين الشباب وخاصه بين شباب المسلمين وبناتهم .

اولا / الاسباب التى ادت الى حدوث المعاكسات

اول الاسباب بلا شك هو الابتعاد عن دين الله وسنه الرسول

السبب الثانى الا وهو الانفتاح الثقافى والتقليد الاعمى للغرب فى كل شئ

السبب الثالث وهو سلوك الشباب انفسهم ولباسهم وما يثيره من فتنه سواء بين الشباب او الفتيات

نتكلم شويه فى الحاجات دى بالبلدى كده

انا بصراحه قرفت جدا جدا جدا من اللى بيحصل كل يوم واللى بشوفه فى كل حته , فى الشارع , وانا رايح الجامعه وفى جوا الجامعه نفسها وفى اماكن كتيييييييييييييير , المهم , بناتنا ليه ما يحترموش نفسهم ويلبسوا لبس كويس محترم مش مثير ولا محدث للفتنه , وطبعا انا مش بوجه كلامى للبنات بس لالالالالالالالالالالا , والشباب برده , لازم اديهم كلمه حلوه , لو كل واحد فكر ان البنت اللى بيعاكسها دى اخته عمره ما كان هيفكر انه يبصلها مش يعاكسها , بس برده , ارجع واقول البنات للاسف هما اللى وصلوا حال الشباب لكده , والواقع خير دليل , البنات دلوقتى بيتفننوا فى لبسهم وكلامهم ومشيتهم , وطبعا الشباب لا حول له ولا قوه , بينصاق ورا الشيطان دون ادنى تفكير فى العواقب .

نصيحتى للبنات

ارجوكم , احب على راسكم , صلحوا من نفسكم وبلاش اللى بتعملوه ده , لان كل واحد بيعاكس واحده متبرجه هتشيل معاه ذنبه , لانها هى اللى سمحت بكده , وانا مش بقول ان البنت ما تلبسشى , لالالالالالالا , لكن اللبس يكون متوافق مع تقاليدنا ومع دينا الحنيف , بمعنى ان البنت بلاش تلبس لبس متبرج , ولا تتحجب حجاب متبرج , وطبعا اكيد يا بنات فاهمين كلامى , ومش هروح بعيد , تعالوا بينا نلقى نظره على الجامعه , واللى بيحصل فيها لانها اخطر مكان لتجمع الشباب والفتيات , انا والله بشوف بلاوى سوده فى الجامعه , بنات اعوذ بالله , ايه ده يا ساتر , والله الواحد مش متخيل انه يكون معاه اخت ليه وتلبس لبس مشين ومثير ويسكت علي كده , والا البن ادم ده يبقى انسان ديوس - لا يغار على عرضه - ,

طيب يا بنت الناس يا مسلمه , يللى الرسول قال عليينا الخير فى وفى امتى الى يوم القيامه , هسالك سؤال ؟ لو افترض انك فى الجامعه ولابسه لبسك المثير ده , واللى مبين كل مفاتن جسمك , مفكرتيش انك وانتى خارجه من البيت بالمنظر ده هتتعرضى لكام معاكسه , وهتفتنى كام واحد فى الشارع ماشى او واقف او راكب عربيه ..... الخ , مفكرتيش انك لما تعملى كده , هتبقى شاركتى كل من نظر اليكى فى الذنب , وانتى مش ناقصه شيل ذنوب , وللعلم الذنوب نوعان , ذنوب غير متعديه , وذنوب متعديه , والنوع الثانى هو الاخطر , لانه لا يتحمل فاعله وزه فقط ولكن يتحمل ايضا وزر كل من ارتكب بسببه ذنب , يعنى وانتى ماشيه فى الشارع بالمنظر ده عداد الذوب شغال يعد عليكى وانتى مش داريه بحالك يا مسكينه .

شوفى كام واحد اتفتن بسبب لبسك المثير ده او مشيتك او حركاتك المثيره او او او , شوفى كام حاله اغتصاب حصلت فى المجتمع من جراء ذلك , شوفى كام حاله طلاق تسببت فيه افعالك هذه , شوفى كام بيت حصل فيه مشاكل ونكد بسبب ده , وياما وياما .............

الحل يا اختى فى الله , اتقى الله فى نفسك وفى شرفك وعرضك , وكلنا يعلم ان الانسان تسبقه سمعته , وصاحب السمعه السيئه لا يقترب منه احدا او يحاول التقرب منه , وكما قال احد السف سمعه البنت مثل اللبن , ان اصابه شئ بسيط لا يجترا احدا على الاقتراب منه

اكيد انا بكلامى ده اقصد كل واحده غافله , وانا اعلم ان هناك الكثيير من العفيفات الطاهرات , ولكن للاسف الجانب الوحش غلب الجانب الكويس .

قال أحد الشباب عندما سئل: لماذا تعاكس؟ قال: البنت هي السبب تخرج متزينة ومتعطرة متكسرة، ولا تريد أن يعاكسها أحد. هذا محال.
فالبنت هي التي تدعو الشباب لمعاكستها بطريقة لبسها ومشيها وزينتها وعطرها. وقد نهاها الشرع عن الخروج بمثل هذه الهيئة درءا للفتنة وصيانة للعرض.

كما وأن خروج المرأة وحدها مغر للكلاب النابحة والذئاب الجامحة بالتعرض لها. وقد ذكرت كتب الأدب أن امرأة خرجت لتطوف بالبيت فتعرض لها خليع من هؤلاء، فعادت إلى أخيها فقالت: تعال لتعلمني المناسك، فذهب معها وفي الطريق كان ذلك الشاب ينتظرها فلما رأى معها رجلا انخنس وذهب، فقالت المرأة بيتا يكتب بماء الذهب:
تعدو الذئاب على من لا كلاب له وتتقي مربض المستأسد الضاري

إن الشباب لا يتجرأ على التعرض للمرأة إلا إذا كانت وحدها بدون رجل يدفع عنها، ومن العجب أن يترك رجل زوجته أو ابنته أو أخته تذهب إلى السوق أو غيره وهو في بيته أو مع أصحابه.. ثم يبكي بعد ذلك على ضياع الأعراض.
إن الرجال الناظرين إلى النسا مثل الكلاب تطوف باللحمان
إن لم تصن تلك اللحوم أسودها ذهبت بلا عوض ولا أثمان

تعالوا بقى يا شباب الدور عليكم

سؤال واحد هساله ليك ؟ , هل البنت دى لو اختك هتعمل معاها كده , هل فكرت انك كما تدين تدان , هل فكرت انك ان عاكست او هتكت عرضا مسلما لابد ان يكون الدين من اهلك , قال احد ائمتنا الاجلاء ويغلب لى انه الامام الشافعى

يا هاتكًا حرم الرجال وقاطعا .. ... .. سبل المودة عشت غير مكرم
لو كنت حـرًا من سلالة ماجد .. ... .. ما كنت هتاكًا لحــرمة مسلم
من يزن في بيت بألفي درهم .. ... .. في أهلـه يزنى بغــير الدرهم
إن الزنـــا دَيْنٌ إذا أقرضتــه .. ... .. كان الوفا في أهل بيتك فاعلم

ومش محتاج افسر الابيات لانها واضحه وضوح النهار , وعلى فكره المصيبه ان فى نسبه كبييره من البنات بتعاكس الشباب , يعنى حصل العكس , وبقينا نشوف ونسمع عن بنات بتعاكس الولاد , لاحول ولا قوه الا بالله , طيب ايه ناقص تانى , للدرجه دى البنت خلعت برقع الحياء , للدرجه دى رخصت نفسها وبقت بتعاكس , وصدق الرسول عندما قال ان لم تستحى فافعل ما شئت , والاستحياء الذى هو اهم صفه من صفات البنت الصالحه العفيفه الطاهره الحره , تجده معدوما عند هؤلاء المجموعه من المعاكسات . فالايمان كما قال الرسول بضع وسبعون شعبه , والحياء شعبه منهم .

العلاج

الأمر يحتاج إلى مجهودات متكاتفة.. فلابد من شغل أوقات فراغ الشباب، وزيادة الجرعة الإيمانية، والتركيز على التوجهات الأخلاقية، وتوجيه الشباب لاختيار الصحبة الزاكية النقية، وتيسير الزواج على الشباب ومعالجة البطالة المتفشية، ووجود الرقابة المنضبطة.. ولابد من إصلاح وسائل الإعلام فهي أهم وسيلة لانتشار هذا الأمر أو الحد منه ومعالجته. مع وجود العقاب الرادع لمن تسول له نفسه الوقوع في المسلك المشين وإن الله ليزع بالسلطان مالا يزع بالقرآن .

للامانه العلميه / الموضوع مكتوب بخط يدى مع الاستعانه والاقتباس من بعض المصارد الاسلاميه

واسال الله ان يهدى شباب وبنات المسلمين

تحياتى / حسين صبرى

عدل سابقا من قبل حسين صبرى في الأحد مايو 10, 2009 3:33 pm عدل 2 مرات
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

الشباب والمعاكسات Empty رد: الشباب والمعاكسات

مُساهمة من طرف حسين صبرى الأربعاء أبريل 22, 2009 5:28 pm

هو للدرجه دى الموضوع مش مهم يا شباب لدرجه ان عشر مشاهدات ميكونشى فيهم حتى مشاركه واحده او تعليق على الموضوع
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف الـ موناليزا الخميس أبريل 23, 2009 3:56 pm

لا تقول ذلك يا حسين ، الموضوع هام جداً ، وجاء علي جروحنا وعلي أفعالنا حتي يدملها و يعالجها ويطهرها.. نصك كنصل السكين الموقد علي النار وضعته علي حالنا فأوقفت نزيف وقتنا الذي يستنزف في المعاصي والذنوب دون أن ندري.. ربما مرق هنا بعض الشباب ورأي نفسه –مثلي- حاله لا يرضيه فأرتعشت قلوبهم قبل أيديهم.. أخي حسين نحن بحاجه ماسه لتلك المواضيع حتي نستفيق.. أرجوك قم بتثبيته فهو أفضل موضوع جاد رأيته في المنتدي حتي الأن.. –وهذا طلب أخوي-.. جزاك الله كل خير وكثرَّ من أمثالك.
الـ موناليزا
الـ موناليزا
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف حسين صبرى الخميس أبريل 23, 2009 6:20 pm

كلمه شكرا زهيده جدا جدا جدا بالنسبه لتعليقك الاكثر من رائع يا موناليزا , ولكن للاسف كنت اتمنى ان يعطى هذا الموضوع حقه بردود مناسبه له , ويكفى تعليقك له ولكى منى كل الاحترام والتقدير , ويكفى تشريفك لى وردك العطر على موضوعى المتواضع , واتمنى من باقى الاعضاء التفاعل مع الموضوع , لانه يعرض مشكله خطيره ومتفاقمه بشكل مروع بين شباب وبنات المسلمين , واسأل الله لى واياكم حسن الختام , ون يسترنا فى الدنيا والاخره , وان يجعل اخر قولنا فى الدنيا لا الاه الا الله محمد رسول الله
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف captin_hema4 الخميس أبريل 23, 2009 6:24 pm

حسين صبرى كتب:هو للدرجه دى الموضوع مش مهم يا شباب لدرجه ان عشر مشاهدات ميكونشى فيهم حتى مشاركه واحده او تعليق على الموضوع

لا بجد يا حسين موضوع جميل جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

جزاك الله خيرا
طبعا اى شاب لو بنت لابسة لبس محترمش هيعاكسها ابدا

هناك حلول قراتها على احدى المواقع
1*أن ينشر الوعي بين الشباب والفتيات وبين أولياء الأمور بحرمة هذه المخالفة وتنافيها مع قيمنا العربية وعاداتنا الأصيلة، وخطورها على مستقبل المجتمع وما يترتب عليها من خطايا وسيئات،

2* يساعد الشباب والفتيات على الزواج المبكر، إذ هو حصن حصين ونصف الدين إذا تم فهو حافظ لهم بإذن الله من ارتكاب هذه المحرمات، ففي الحديث: (يا معشر الشباب من استطاع منكم الباءة فليتزوج فإنه أغض للبصر وأحصن للفرج ومن لم يستطع فعليه بالصوم فإنه له وجاء) متفق عليه، وتحقيقاً لذلك فإن على أولياء الأمور تخفيف مهور الزواج وتكاليفه وتزويج فتياتهم إذا أتاهم من يرضون دينه وخلقه،

منـــــــــــــــــــــــــــــــــــــقول
captin_hema4
captin_hema4
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الخميس أبريل 23, 2009 6:36 pm

تسلم الايادى يا هيما , على الحلول اللى قدمتها , وفعلا زى ما انت ذكرت نشر الوعى بين الشباب والبنات بخطوره الحاجه دى , وفعلا الزواج المبكر احد الحلول الهامه لمواجه مثل هذه المشكله , لكن للاسف يا هيما , الزواج فى ظل ظروف الشباب فى هذه الايام اعتبره فى وجهة نظرى المتواضعه ونظرا للارتفاع تكاليفه صعبا بعض الشئ الا من وفقه الله بحسن الحال وحمى نفسه وتحصن واسرع بالزواج ليقى نفسه الوقوع فى كثيير من المعاصى , ولكن هناك حل اخر , كما ذكره الرسول الا وهو الصوم , فصدق الصادق المصدوق عندما قال , يا معشر الشباب , من استطاع منكم الباءه فليتزوح ومن لم يستطع فعليه بالصوم فانه له وجاء - اى حمايه - , وشكرا لك على اضافتك الجميله وشرفنا مرورك العطر وردك الاروع .

تحياتى / حسين صبرى
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف محمد عادل الجمعة أبريل 24, 2009 4:07 pm

انا مكنتش عارف ارد يا حسين لانى انا بضايق من اللى بيعاكسوا فعلا والله

بس يعنى برضة ههههههههه

بارك الله فيك يا سحس
محمد عادل
محمد عادل
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الجمعة أبريل 24, 2009 7:13 pm

نورت الموضوع يا شريف , بس كنا عاوزيك تشارك برد فعال وتدينا رايك فى الموضوع ده يا زمل , ولا تمر عليه مرور الكرام
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف محمد عادل السبت أبريل 25, 2009 9:26 am

ردى مش هتفهمو يا حسين لو قابلتك هقولك عليه
محمد عادل
محمد عادل
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى السبت أبريل 25, 2009 3:51 pm

هههههههههههههههههه , مش هفهمه ازاى ؟؟؟؟؟ , هو انت هتتكلم صينى , االمفروض يكون هنا على الملا عشان الكل يستفيد لو فى حاجه جديده
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho السبت أبريل 25, 2009 4:35 pm

انا شايفة ياحسين انك رميت ٩٠% من الموضوع على البنات مع اننا بنشوف بنات محترمات جدا وبرده بيتعاكسوا والدليل اهلنا زمان كان لبسهم زى ماكلنا عارفين طبعا ومع ذلك مكنش بيحصل ربع اللى بيحصل دلوقتى المشكلة فعلا فى بعدنا عن ربنا وفالاخلاق اللى تقريبا اتعدمت بين الشباب وعلى فكرة كلامى مش معناه ان البنات يلبسوا براحتهم عالاقل لو خايفة على نفسها
اما الحل الوحيد والاكيد اننا نقرب من ربنا ونحاول تبقى حياتنا على خطى الحبيب زى ما بيقولو
تقبل مرورى
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى السبت أبريل 25, 2009 9:05 pm

اولا شكرا على ردك يا بسمه , ثانيا انا فعلا جبت معظم المسؤليه على البنات لان ببساطه مفيش دخان بدون وجود النار , بمعنى ان البنت هى اللى فى ايدها المسؤليه الاكتر ومحدش يقدر ينكر ده , وانا عارف ان فى بنات كتييييييير محترمات وعفيفات فى كل شئ من اول لبسهم حتى فى حديثم , وانا ذكرت ده فى الموضوع يا بسمه , وطبعا انا مش بلوم البنات لوحدهم , لا والشباب كمان , لكن اللوم الاكتر بيبقى على البنات ليه بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟ عشان البنت لما تبقى كويسه وخارجه من بيتهم محترمه ولابسه لبس محتشم و متوافق مع الشريعه , محدش هيتجرأ يتعرض لها .

فالذئاب لا تعوى الا عند وجود الفريسه , وطالما لم توجد الفريسه فلا فائده من عواء الذئاب
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho الأحد أبريل 26, 2009 1:22 am

لا فى بنات كتير ياحسين بيبقو كويسين ومحتشمين ولبسهم متوافق مع الشريعة ومع ذلك بيتعاكسوا يبقى كده مفيش فريسة والذئاب هى اللى اتسعرت
يبقى مينفعش يبقى اللوم الاكبر عالبنات عشان الشباب دلوقتى اى حد تقولو عيب اللى بتعمله ده يقولك البنات السبب وهى دى شماعة الشباب زى اللى بيضحك عالبنات ويقول اصل فى بنت خدعتنى وانا بنتقم ولا يقولك اصل هما اللى بيكلمونى مينفعش نفضل نعلق ضعفنا واخطائنا على شماعات الغير انت كده بتدى للشباب مبررهم القوى للى بيعملوه ومننساش ان ربنا قالنا غضوا البصر واكيد كل اللى بيحصل من البنات او من الشباب دى اختبارات وابتلاءات من ربنا واحنا لازم نعديها والا نبقى منستهلش الجنة زى بالظبط ما بتيجى قدامك سيجارة وانت بتقرر تاخدها او لأ تفتكر لو اخدتها تبقى السيجارة غلطانة او حتى اللى بيعزم عليك بيها هو اه بياخد ذنبك بس انت كان ب ايدك ترفض ولا ايه؟
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho الأحد أبريل 26, 2009 1:36 am

فى حاجة تانية عاوزة اتكلم فيها ومعلش اذا كنت بطول عليك.
هو ايه اللى بيخلى البنت تلبس او تتكلم او تمشى كده؟؟؟ مش عشان هو ده اللى بيعجب الشباب وبيلفت الانظار ليها. صح؟
ده برده اختبار من ربنا للبنات يا تلبس كده وتخلى الشباب يعجبوا بيها ويحبوها ودى حاجة متقدرش تستغنى عنها اى بنت بتحب تحس ان الناس شايفاها حلوة دايما يا اما تختار رضا ربنا وحبه طبعا البنت مش بتفكر ان ربنا لما يحبها ويبقى راضى عنها هيحبب فيها خلقه فبتعمل اللى هى شيفاه بيعجب الشباب تفتكر كده نقدر نقول ان الشباب هما السبب فاللى بيعملوه البنات؟؟
تبقى كده المسؤولية مش اكتر عالبنات صح ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الأحد أبريل 26, 2009 2:14 am

ههههههههههههههههههه , طولى راحتك ولا يهمك يا بسمه , انتى بتتكلمى صح يا بسمه , لكن للاسف تفسرى ايه اللى بيحصل فى المجتمع بتاعنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ , ومين المسؤل اكتر , الشباب ولا البنات , ولا الاتنين فى نفس المستوى من المسؤليه ؟؟؟؟ , وعاوزين باقى الناس تشاركنا فى الحوار عشان الموضوع ولع يا اخوانا ومفيش غيرى انا وبسمه اللى بنرد على بعض دلوقتى ههههههههههههههههه , نورتى مره تانيه يا بسووووم , وشكرا على تعليقك الطوييييييييييييييل , الطوييييييييل قوى هههههههههههههههه , وعلقى براحتك ولا يهمك اتكلمى لحد الصبح .
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho الأحد أبريل 26, 2009 8:33 am

ههههههههههههههه ماشى ياحسين انت اللى قلت خدى راحتك يعنى متقولش حقى برقبتى بعد كده.

انا شايفة ان المسؤولية الاكبر على الشباب ليه بقى؟ قولتلى ليه اقولك انا عشان احنا لوقسمنا المسؤولية بالنص هنلاقى ان الشباب مسئول عن نفسه لكن البنات ابوها او اخوها او عمها او خالها او جوزها هما المسئولين عنها يعنى كده الشاب او الراجل عنده مسئولية نفسه ومسئولية بنته او اخته او اى كانت البنت اللى ليه حق يقولها متعمليش كده.
يارب اكون عرفت اوصلك انا قصدى ايه ويكون كلامى مفهوم ومش طوييييييييل هههههههههه
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف عاشقة جنات الأحد أبريل 26, 2009 9:38 am

بخصوص كلامكم عن البنات اللي بتتعاكس وكدة

حقولكم حاجة واحدة

معايا صاحبتي منقبة

ركزوا منقبة

يعنى مفيش اى حاجة بتبان من ملامحها

ولبسها طبعا واسع وكدة

كانت بتتعاكس

احكموا انتوا بقي
عاشقة جنات
عاشقة جنات
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الأحد أبريل 26, 2009 4:26 pm

بخصوص كلام جنات , انا عارف ان فى شباب بيعاكس طوب الارض , ومش بعيد لو شاف واحده منقبه زى ما قالت جنات يعكاسها , طبعا القله القليله من هؤلاء الشباب هما اللى بيعملوا كده , ودول غالبا بيكونوا مجموعه من السفهاء والامييين دينيا , بمعنى ان غالبيه الشباب اظن مش من المعقول انه يعاكس واحده منقبه , وانما متوقع انه يعاكس واحده متبرجه , لان زى ما انتو عارفين كل قاعده وليها شذوذ , واكيد المجموعه اللى تقصدها جنات مش بتسيب حد فى حاله , يعنى بتعاكس المتبرجه والمحترمه , ولو انا بتكلم غلط يا جدعان ردوا عليا .

خلاصه الكلام يا ساندى , ممكن البنت تكون منقبه زى ما قلتى وبالرغم من كده تتعاكس , لان زى ما قلت فوق فى مجموعه من السفهاء والنفوس الشيطانيه التى تقف فى طريق الصالح والطالح , لكن محدش يقدر ينكر ان مش هتتعاكس بنفس النسبه اللى بتتعاكس بيها بنت متبرجه , يا رب تكونى فهمتينى يا ساندى
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الأحد أبريل 26, 2009 4:37 pm

بس انا مش فاهم تقصدى ايه بكلامك يا بسمه , يعنى ايه الولد مسؤول عن نفسه والبنت مسؤول عنها اهلها , طب ايه علاقه ده بالمعاكسه يا بسمه , يريت توضحى كلامك شويه , هو البنت لما بتخرج وحدها , مش بتبقى مسؤوله عن نفسها فى حاجه زى كده ولا ايه يا بسوووووووم ؟؟؟؟؟؟
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف Emmy الأحد أبريل 26, 2009 5:14 pm

والله موضوع جميل جدا وبيتكلم عن مشكله عايشين فيها بس للاسف مش عارفين نتخلص منها
وبتمنى ان كل الشباب والبنات يتعظوا ويعرفوا انهم فى يوم هيقابلوا ربنا وهيحاسبهم على كل حركة
وسكنة وكل همسة وكلمة واتمنى الا ننسى ابدا قوله تعالى(ووجدوا ماعملوا حاضرا ولا يظلم ربك احدا)
وجزاك الله كل خير على هذا الموضوع الرائع ويارب يجعله فى ميزان حسناتك ويسهلك ربنا بيه
طريق للجنة
قولوا امييييييييييين
Emmy
Emmy
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمة من طرف الفقير الى عفو ربه الأحد أبريل 26, 2009 6:00 pm

اولا جزاك الله خيرا يا اخ حسين ......
ولكن المسئولية تقع على عاتق الشاب والشابه.فلو تكلمنا على الشاب فيجب عليه ان يعلم انه(كما تدين تدان).وانا اتعجب من الشباب الذين يعاكسون اترضها لاختك او لامك . ثانيا الفتاة فهى تتحمل المسئولية الكبرى من حيث لباسها وعدم الحياء فى الطرقات مثل الضحكات العاليه .وهناك ايضا فتيات يفرحن بهذه المعاكسات .وانا اقول لهم اتقو الله وارحمو الشباب .ربنا يهدينا ويهديهم ان شاء الله . وشكرا لك يا اخ حسين
الفقير الى عفو ربه
الفقير الى عفو ربه
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمة من طرف حسين صبرى الأحد أبريل 26, 2009 11:05 pm

نورتى الموضوع يا ايمان , وشكرا جزيلا ليكى على ردك الرائع

بالنسبه لكلام اخى الفقير الى عفو ربه , كل الكلام اللى ذكرته حضرتك انا تناولته فى الموضوع , وعلى العموم نورتنا بمرورك العطر وردك الاجمل , تقبل الله منا ومنكم الدعاء
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho الأحد أبريل 26, 2009 11:37 pm

ياحسين انا اقصد ان البنت مهما كانت مسئولة عن نفسها برة البيت بس اكيد فى راجل فالبيت ايا كان الراجل ده ابوها اخوها جوزها عمها خالها اى حد ليه حكم عليها يقدر يقولها متخرجيش بالمنظر ده. يعنى مثلا انت كشاب انا بقول مثلا عندك مسئولية نفسك انك تغض بصرك وتتقى ربنا ومتعاكسش وكده يعنى وفنفس الوقت عندك مسئولية مامتك واختك وخطيبتك اومراتك وبنت اخوك وبنت اختك وبنت خالك وبنت عمك كل دول او حتى بعضهم انت تقدر تقولهم مفيش خروج الا بلبس معين متضحكيش فالشارع متمشيش مشية مش كويسة كده يعنى. فهمت؟ انت عندك مسئوليتين او اكتر البنت مسئولة عن نفسها بس لانها ملهاش حكم على اى راجل ايا كان.
مش عارفة برده وصل كلامى ولا ايه؟
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho الأحد أبريل 26, 2009 11:52 pm

اما بالنسبة ل الفقير الى عفو ربه
كلامى اللى قولته لحسين بيرد على حتة المسؤولية الكبرى عند البنات
اما بالنسبة لكلامك الموجه للبنات انت بتقول اتقو ربنا وارحمو الشباب بس اناعاوزة اقول للبنات اتقوا ربنا وارحمو نفسكم مش الشباب
وعاوزة اقول للشباب اتقوا ربنا ومتستنوش الرحمة من غير الله وكفاية بقى تعلقوا اخطائكم وضعف ايمانكم ونفوسكم على شماعات الدنيا عاوزة كده والبنات السبب ومفيش حل غير كده واحنا نعمل ايه يعنى؟ وكل المبررات اللى مصورهالكم ومحلهالكم الشيطان ونفوسكم الضعيفة
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الإثنين أبريل 27, 2009 2:15 am

bobs_ho كتب:ياحسين انا اقصد ان البنت مهما كانت مسئولة عن نفسها برة البيت بس اكيد فى راجل فالبيت ايا كان الراجل ده ابوها اخوها جوزها عمها خالها اى حد ليه حكم عليها يقدر يقولها متخرجيش بالمنظر ده. يعنى مثلا انت كشاب انا بقول مثلا عندك مسئولية نفسك انك تغض بصرك وتتقى ربنا ومتعاكسش وكده يعنى وفنفس الوقت عندك مسئولية مامتك واختك وخطيبتك اومراتك وبنت اخوك وبنت اختك وبنت خالك وبنت عمك كل دول او حتى بعضهم انت تقدر تقولهم مفيش خروج الا بلبس معين متضحكيش فالشارع متمشيش مشية مش كويسة كده يعنى. فهمت؟ انت عندك مسئوليتين او اكتر البنت مسئولة عن نفسها بس لانها ملهاش حكم على اى راجل ايا كان.
مش عارفة برده وصل كلامى ولا ايه؟

على فكره كلامك صح يا بسووووم , محدش يقدر يقول عليه غلط , انا دلوقتى فهمت تقصدى ايه , انتى تقصدى ان الشاب بيبقى مسؤل مسوليتين , عن نفسه وعن البنت اللى هى اخته او بنته او خطيبته او مراته او او او , صح الكلام ده يا بسمه , لكن مش كل واحد مسؤل بيبقى قد المسؤوليه , طيب تقولى ايه فى البنات اللى بتخرج من بيتها لابسه لبس مش ولا بد او على الاقل متبرج شويه , يبقى كده العيب عند مين ؟؟؟؟؟ اكيد اهلها , لان هما اللى سمحوا ليها بكده , وبمعنى تانى بالبلدى كده , البنت اللى تخرج بالمنظر ده تبقى معندهاش راجل يحكمها فى البيت , صح كده يا بسمه . بس انتى برده رحتى بعيد شويه هههههههههههههههه .
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

صفحة 1 من اصل 3 1, 2, 3  الصفحة التالية

- مواضيع مماثلة