منتدى جامعة جنوب الوادى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الشباب والمعاكسات

الفقير الى عفو ربه
Emmy
عاشقة جنات
bobs_ho
محمد عادل
captin_hema4
الـ موناليزا
حسين صبرى
12 مشترك

صفحة 2 من اصل 3 الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية

الشباب والمعاكسات - صفحة 2 Empty رد: الشباب والمعاكسات

مُساهمة من طرف حسين صبرى الإثنين أبريل 27, 2009 2:21 am

وعلى فكره , محدش يفسر كلامى انى انا باجى على البنات لا سمح الله , ما البنت دى هى امى وهى اختى وهى اللى هتكون مراتى فى يوم من الايام و و .......... الخ , بس انا من اللى شفته بجد خلانى احكم بكده من غير زعل طبعا , وانا عارف ان اكيد فى بنات كتيير محترمات وعفيفات وبيخافوا ربنا فى كل شئ , وبيتقوا الله فى نفسهم وسمعتهم , وعارف كمان فى بنات وحشه مش متربيه , لكن هى الدنيا كده للاسف يا جماعه , ومره تانيه محدش يفهمنى غلط , لانى جاى شويه حبتين على البنات هههههههههههههه , اوعوا تزعلوا طبعا , احنا بنتناقش لحل مشكله قائمه , وطبعا المشكله دى مش تخصنى انا او انتى , انما تخص مجتمع وامه باكملها , ولا ايه يا شباب ويا بنات .
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الإثنين أبريل 27, 2009 2:31 am

bobs_ho كتب:
وعاوزة اقول للشباب اتقوا ربنا ومتستنوش الرحمة من غير الله وكفاية بقى تعلقوا اخطائكم وضعف ايمانكم ونفوسكم على شماعات الدنيا عاوزة كده والبنات السبب ومفيش حل غير كده واحنا نعمل ايه يعنى؟ وكل المبررات اللى مصورهالكم ومحلهالكم الشيطان ونفوسكم الضعيفة

انتى طبعا اكيد بكلامك ده يا بسمه تقصدى المجموعه الطالحه من الشباب , لان اكيد مش كل الشباب كده , بل الغالبيه مش كده , وعلى فكره انا الكلام اللى قلته ده عن وجهة نظر شخصيه يا بسمه شايفها من خلال اللى بيحصل فى الواقع بتاعنا .

سؤال ليكى يا بسمه ؟؟؟؟ يا ترى ايه رايك بللى بيحصل فى الواقع وتفسريه بايه طيب ؟؟؟؟؟ , مش هقول البنات مسؤولين اكتر من الشباب , هنقول مين فى رايك اللى يتوجه ليه المسؤليه اولا ؟؟؟؟؟ هل البنات ام الشباب ؟؟؟؟؟؟؟

وعلى فكره احنا مش فى حرب بينا وبينكم لا تفهمينى غلط هههههههههههههه , انا زى ما قلت ليكى فوق يا اختى فى الله , ان دى مشكله كبييييييييره بنتناقش فيها سوا , وحتى لو اراءنا مختلفه فيها فذلك لن يفسد للود قضيه . مستنى ردك يا بسمه , مش عارف ليه باقى الناس اكتفت بوضع رد وسكتت عن متابعه الموضوع على الرغم من خطورته واهميته الكبيره لاسيما الشباب والبنات .
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho الإثنين أبريل 27, 2009 5:29 am

حسين صبرى كتب:
على فكره كلامك صح يا بسووووم , محدش يقدر يقول عليه غلط , انا دلوقتى فهمت تقصدى ايه , انتى تقصدى ان الشاب بيبقى مسؤل مسوليتين , عن نفسه وعن البنت اللى هى اخته او بنته او خطيبته او مراته او او او , صح الكلام ده يا بسمه , لكن مش كل واحد مسؤل بيبقى قد المسؤوليه , طيب تقولى ايه فى البنات اللى بتخرج من بيتها لابسه لبس مش ولا بد او على الاقل متبرج شويه , يبقى كده العيب عند مين ؟؟؟؟؟ اكيد اهلها , لان هما اللى سمحوا ليها بكده , وبمعنى تانى بالبلدى كده , البنت اللى تخرج بالمنظر ده تبقى معندهاش راجل يحكمها فى البيت , صح كده يا بسمه . بس انتى برده رحتى بعيد شويه هههههههههههههههه .
اخيرا وصلت حمدالله عالسلامة هههههههههههه
يمكن اكون رحت بعيد بس احنا لو عاوزين نوصل لحل اى مشكلة لازم نعرف كل ابعادها وكلامى ده يمكن يكون جزء من حل المشكلة لان لو البنت اتمنعت من انها تنزل الشارع كده حتى لو بالغصب مرة واتنين وتلاتة المرة الرابعة هتلاقيها من نفسها مش قادرة تنزل بلبس مش محترم يبقى احنا كده وصلنا لجزء من الحل ولا ايه؟
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الإثنين أبريل 27, 2009 6:35 am

هوفعلا جزء من الحل يا بسمه واهو احسن من مفيش وعلى الاقل محاوله , لكن فى ناس بالرغم من كده اللى فى دماغها فى دماغها مش بتتغير حتى لو بايه ههههههههه
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الإثنين أبريل 27, 2009 6:38 am

امل فين باقى الناس , مفيش غيرى انا وبسمه بنرد على بعض هههههههههههههههه , عاوزين مشاركه باقى الناس يا خوانا , ادونا رايكم , فين حازم وجنات والموناليزا ومعين وشريف وعمرو والعلامى وسحر فاطمه والفنان , وباقى الناس وخايف اكون ناسى حد , مش معقول كل ده مشفشى الموضوع او ما لفتشى نظره الموضوع
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho الإثنين أبريل 27, 2009 6:49 am

حسين صبرى كتب:
انتى طبعا اكيد بكلامك ده يا بسمه تقصدى المجموعه الطالحه من الشباب , لان اكيد مش كل الشباب كده , بل الغالبيه مش كده , وعلى فكره انا الكلام اللى قلته ده عن وجهة نظر شخصيه يا بسمه شايفها من خلال اللى بيحصل فى الواقع بتاعنا .

سؤال ليكى يا بسمه ؟؟؟؟ يا ترى ايه رايك بللى بيحصل فى الواقع وتفسريه بايه طيب ؟؟؟؟؟ , مش هقول البنات مسؤولين اكتر من الشباب , هنقول مين فى رايك اللى يتوجه ليه المسؤليه اولا ؟؟؟؟؟ هل البنات ام الشباب ؟؟؟؟؟؟؟

وعلى فكره احنا مش فى حرب بينا وبينكم لا تفهمينى غلط هههههههههههههه , انا زى ما قلت ليكى فوق يا اختى فى الله , ان دى مشكله كبييييييييره بنتناقش فيها سوا , وحتى لو اراءنا مختلفه فيها فذلك لن يفسد للود قضيه . مستنى ردك يا بسمه , مش عارف ليه باقى الناس اكتفت بوضع رد وسكتت عن متابعه الموضوع على الرغم من خطورته واهميته الكبيره لاسيما الشباب والبنات .

اه طبعا مقصدش كل الشباب ولا حتى لما بتكلم عالبنات اقصد كل البنات اكيد اقصد ناس معينة.
بالنسبة للى بيحصل فالواقع ده مش عارفة اقول ايه اكتر من اللى قلته ومتهيألى حكاية المسؤولية اولا على مين مش هنعرف نحددها لانها عاملة زى حكاية انهى الاول البيضة ولا الفرخة بس الاكيد ان الاتنين عندهم مسؤولية فالغالب ومن وجهة نظرى ومن غير حروب والله هههههههه الراجل مسؤوليته اكبر وبالذات فى مجتمع زى مجتمعنا كلمة الراجل فيه هى الاساس فى كل حاجة. مش كده ولا ايه؟؟
انا برده عاوزة اعرف رأى بقيت الناس ويشاركونا الحوار
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف محمد المعتصم الإثنين أبريل 27, 2009 8:06 am

بص يا صحبى اختصارا للكلام كل واحد بعد عن دينة هيتوة وكل واحد بعدة عن الخمار من النقاب بردو هتوة كل واحد يفسر الكلمتين دول يعرف انا بقول اية
محمد المعتصم
محمد المعتصم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف bobs_ho الإثنين أبريل 27, 2009 10:44 am

معلش يامحمد يعنى ايه كل واحدة بعدت عن الخمار من النقاب ؟؟؟؟؟؟؟؟ مش فاهمة تقصد ايه بالظبط
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف احمد صقر الإثنين أبريل 27, 2009 1:07 pm

بعد كلامك يا حسين انت وبسمة انا مش عارف أقول أيه ........
بس عايز اقول حاجة
انا في البلد لما بشوف واحده لابسه لبس مش تمام (خلى بالكم ان احنا صعايدة يعني اللبس اللي مش تمام هنا هو الطبيعي بحري ) بتكلم معاها واسألها ليه كده ؟؟؟؟؟؟
مظنش انها بتلبسه تاني عشان معتبره اني مسؤل عنها كأبن بلدها .......
طيب دلوقتي واحد منا يجرب يتكلم مع المغتربات اللي في قنا ويقلي إيه اللي هيحصل؟
احمد صقر
احمد صقر
عضو متميز
عضو متميز

مُساهمة من طرف حسين صبرى الإثنين أبريل 27, 2009 5:22 pm

فعلا معاك حق يا احمد فى كلامك , بس فى مغتربات وبرده صعايده وبيعملوا بلاوى سودا بعيد عنك
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف محمد المعتصم الثلاثاء أبريل 28, 2009 6:18 am

اسئلى وانتى عرفى معنى كلمتة خمار فى السن بتعنا دة البنات لازم يلبسوا خمار انا قصدى مش النقاب سور دى خطاء منى وانتى شايفة بعينك اية الى بيلبسوة البنات بنطلونات ديقة ومحزق وحجات غلط بتظهر مقاتن البنت سورى انا واضح وبحب الصراحة
محمد المعتصم
محمد المعتصم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف bobs_ho الثلاثاء أبريل 28, 2009 10:59 pm

اوك يامحمد انا عارفة البنات زودوها بس برده العيب مش عليهم هما بس المفروض ان كل بنت منهم فى راجل مسئول عنها زى ما قلت قبل كده
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الأربعاء أبريل 29, 2009 8:42 pm

طيب يا بسمه اديكى قلتيها بنفسك , البنات زودوها هههههههههههههه يبقى مين اللى مزودها , مش البنات برده اللى مزودينها , طبعا بعد غياب الاهل والوازع الدينى , وطبعا اكيد الشباب مسؤول , لكن مع احترامى وتقديرى لكل البنات , المسؤوليه تقع عليهم اولا ثم الشباب .
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف hamada.elalamy الأربعاء أبريل 29, 2009 10:28 pm

طبعا مافيش بنت فيكي يا مصر إلا وتعاني من المعاكسات المستفزة والسخيفة اللي بجد
تحرق الدم ومافيش حاجة اسمها معاكسة لطيفة ومعاكسة سخيفة المعاكسة معاكسة
وهي بكل أنواعها وصورها اعتداء على استقلالية وخصوصية الآخر . . طبعا في أولاد
دلوقتي هيقولوا ما هو فيه برضه بنات بتعاكس الشباب . . حنقول . . حتى لو فيه ماهي
برضه من ضمن قلة الأدب .
المعاكسة ظاهرة قديمة لكن تطورت بتطو
ر العمر اللي إحنا عايشينه
hamada.elalamy
hamada.elalamy
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى الأربعاء أبريل 29, 2009 11:10 pm

شكرا ليك على مداخلتك الرائعه يا علامى , معاك حق فعلا , المعاكسه بغض النظر عن نوعها , اعتداء على حريه الاخرين وتعدى على خصوصياتهم , نورتنا بردك الجميل وبمرورك العطر
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho الخميس أبريل 30, 2009 4:38 am

شفت بقى ياحسين انت مع حمادة وانا معاكم برده فحكاية ان المعاكسة معاكسة وهى تعدى على حرية الاخرين وخصوصياتهم وربنا بيقول انك تغض البصر مهما حصل يعنى مقالش لو البنات زودوها ليك حق تعاكسهم. صح؟
يبقى كده لا دين ولا اخلاق ولا عقل ولا حتى الاتيكيت اللى بيخالف ديننا فكل حاجة كل دول ميدوش الحق للشباب انهم يعاكسوا مهما حصل من البنات.
وبعدين مين اللى سمح للبنات تعمل كده؟ مش راجل برده؟ ومين برده بيخليهم يعملوا كده؟ مش عشان يعجبوا الشباب؟ يعنى برده الشباب هما المسؤولين فالاول ههههههه متحاولش ياسحس
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف محمد المعتصم الخميس أبريل 30, 2009 4:56 am

بصى يا بوبس البنت فى البيت شئ وبرة شئ تانى خالص انا كنت اعرف واحدة فى جامعة اسيوط كانت معيا فى الدرس انا كنت فى جامعة اسيوط فى الاول بس حولت والله كانت بشعرها بس انا اتصلت بولدها وجة شفها بمنظرها القزر فى الجمعة الاب نايم تربيتة قاعدة جو البنت بس مشكلة لو فى صحبات زفت وطين والى تقولك الحب حلو الودة عجبنى قندلة ونيلة عليها وكدة بس منكرش انى اعرف بنات بدون ابوها الف واقف دة من الاخر تربية صح واخلاء وبيئة مظبوطة وصحبات اخلاق وعلم ودين ودة بردو مع الولاد فى الشرب الخمور والمخدرات والهباب
واخيرا وليس اخرا
لا الة الا الله محمد رسول الله ربنا يحفظ ولايانا
محمد المعتصم
محمد المعتصم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف bobs_ho الخميس أبريل 30, 2009 5:27 am

يامعتصم ماهو عيب التربية ده عالراجل برده وبعدين المفروض ان الأب ميكتفيش انه ربى بنته كويس وخلاص ويرميها فالدنيا دى لوحدها كده اكيد هو عارف ان فى اصحاب وحشين وفى شباب مش كويسة كل ده يخليه يبقى فى رقابة على بنته مقصدش عدم ثقة وحبسة لأ حرية وثقة بس بحدود وبرقابة. فاهمنى؟
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف محمد المعتصم الخميس أبريل 30, 2009 5:55 am

اوك انا متفق معاكى بس بردو مهما كان التربية والرقابة الى عايز يعمل حاجة بيعملها
محمد المعتصم
محمد المعتصم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف احمد صقر الخميس أبريل 30, 2009 8:12 pm

محدش رد على سؤالى حد جرب يعمل اللي بعملوا في البلد مع المغتربات
احمد صقر
احمد صقر
عضو متميز
عضو متميز

مُساهمة من طرف الفقير الى عفو ربه الجمعة مايو 01, 2009 1:12 am

والله كلامك مظبوط يا ابو حسين
الفقير الى عفو ربه
الفقير الى عفو ربه
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمة من طرف حسين صبرى الجمعة مايو 01, 2009 12:49 pm

bobs_ho كتب:شفت بقى ياحسين انت مع حمادة وانا معاكم برده فحكاية ان المعاكسة معاكسة وهى تعدى على حرية الاخرين وخصوصياتهم وربنا بيقول انك تغض البصر مهما حصل يعنى مقالش لو البنات زودوها ليك حق تعاكسهم. صح؟
يبقى كده لا دين ولا اخلاق ولا عقل ولا حتى الاتيكيت اللى بيخالف ديننا فكل حاجة كل دول ميدوش الحق للشباب انهم يعاكسوا مهما حصل من البنات.
وبعدين مين اللى سمح للبنات تعمل كده؟ مش راجل برده؟ ومين برده بيخليهم يعملوا كده؟ مش عشان يعجبوا الشباب؟ يعنى برده الشباب هما المسؤولين فالاول ههههههه متحاولش ياسحس

طيب ما فعلا يا بسمه المعاكسه هى المعاكسه , امل هتكون اعجاب ههههههههههه ولا طلب قرب ايديها ههههههه , انتى بتقولى ان المفروض الشباب يبقوا محترمين وما يعاكسوش مهما حصل من البنات , برده ده كلام يا بسمه , على الرغم من صحته , ازاى انتى بتامرى الشباب انهم يبقوا كويسين مهما حصل من البنات , يعنى انتى عاوزه الذئاب تبقى شايفه الغنم قدامها ومش هتحاول تهاجمها على الاقل !!!!! طبعا الكلام ده عن المجموعه المنحله من الشباب , مش الكويسين او الملتزمين او حتى المعتدلين .
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho السبت مايو 02, 2009 2:32 am

التشبيه ده مينفعش ياحسين عشان الشباب مش المفروض تبقى ذئاب ولا البنات تبقى غنم عشان فى دين وعقل واخلاق بتحكمهم ولو هنقول ان الشباب مش بيفكر وبيسيبوا غرايزهم تحركهم فاللى عاوزة اوصلهولك ان زى ما الشباب عنده غريزته بتخليه يعمل كده فالبنات برده بطبيعتها عاوزة دايما تشوف نفسها حلوة ف عيون الناس والشباب بالذات. يارب يكون كلامى وصل ومفهوم. اوك؟
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

مُساهمة من طرف حسين صبرى السبت مايو 02, 2009 5:46 am

اكيد يا بسمه كلامك واصل ومفهوم , المقصود بالذئاب يا بسمه مش الشباب عموما , لالالالالالالا , المقصود هم اصحاب النفوس الشريره والمنصاعه وراء رغباتها دون تفكير فى عواقب ما تفعله , هو ده اللى اقصده يا بسمه , يا رب يكون وصل برده هههههههههههههههه
حسين صبرى
حسين صبرى
ViP
ViP

مُساهمة من طرف bobs_ho السبت مايو 02, 2009 6:48 am

اه طبعا واصل ياباشا هههههههههه
bobs_ho
bobs_ho
ViP
ViP

صفحة 2 من اصل 3 الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية